Sunday 1 May 2011

LUKISAN

Lukisan merupakan bentuk seni halus tertua sekali. Lukisan adalah proses melukis dengan menggunakan teknik lorekan ton, melakar garisan dan gosokan menggunakan alat tulis yang kering ke atas sesuatu permukaan. Komponen alat dan media yang digunakan ialah pensel, arang, pen, pensel warna, kertas dan kanvas. Lukisan boleh dihasilkan menggunakan dua cara iaitu:

  1. Lukisan tanpa warna
  2. Lukisan berwarna
Lukisan tanpa warna dihasilkan menggunakan alatan melukis seperti pensel, arang, pen dan dakwat, pen teknikal dan sebagainya. Bagi lukisan berwarna, media yang digunakan ialah pensel warna, krayon, pastel dan sebagainya. Lukisan boleh dihasilkan menggunakan garisan, atau ton atau kedua-duanya sekali. Ton boleh dihasilkan dengan menggunakan garisan-garisan, titik-titik, lorekan dan gosokan. Lukisan siap menggunakan arang, pensel, pastel dan krayon biasanya disapu atau disembur menggunakan pemati (fixative) supaya kesan lukisan tidak akan hilang apabila disentuh. Salah satu jenis pemati ialah “spray clear”.

SEJARAH SENI LUKIS

Sejarah seni lukis dunia bermula dan berkembang sejak zaman pra sejarah lagi. Terdapat tiga peringkat perkembangan iaitu :

Zaman Paleolitik yang bermula pada tahun 2,500 SM hingga 1,500 SM. Pada zaman ini orang-orang Paleolitik tinggal di dalam gua-gua batu pada musim sejuk. Mereka menghabiskan masa dengan meniru cakaran yang dibuat oleh beruang pada dinding gua semasa menajamkan kukunya. Mereka melukis garisan-garisan selari dan berbelok-belok dengan menekankan jari dan alat-alat yang tajam di bahagian-bahagian dinding gua yang lembut. Cetakan berwarna dibuat dengan menggunakan tapak tangan atau melukis garisan luar tangan mereka dengan warna merah dan hitam. Lukisan yang dibuat  pada zaman ini kebanyakannya menggunakan imej bintang seperti gajah, rusa, seladang, babi hutan, dan kuda. Setiap gambaran mencerminkan semangat binatang yang luar biasa. Binatang-binatang itu digambarkan dengan pelbagai gerak laku seperti lemah-lembut, kegagahan, kedamaian dan keikhlasan. Lukisan ini kadangkala ada juga menunjukkan figura orang memburu atau berlawan. Figura yang dilukis adalah dengan bentuk seperti ‘orang lidi’ atau ‘stick figures’.

Zaman Mesolitik pula bermula daripada tahun 15,000 SM hingga 10,000 SM. Pada masa zaman Paleolitik telah mengalami glasier, manusia primitif ini telah meninggalkan gua–gua yang mereka diami dan berpindah untuk mencari kawasan yang tanah-tanihnya lebih subur untuk bercucuk-tanam. Peralatan-peralatan batu telah dihalusi. Beberapa lukisan telah ditemui yang membuktikan wujudnya kebudayaan di utara Afrika dan timur Sepanyol. Lukisan-lukisan pada zaman ini kelihatan lebih detail daripada zaman Paleolitik. Di mana lukisan-lukisan di zaman Paleolitik dilukis di hujung-hujung gua, lukisan-lukisan pada zaman ini kebanyakkannya dilukis di bahagian pintu masuk gua sahaja. Pada zaman ini, lukisan lebih berbentuk manusia daripada bentuk-bentuk binatang. Lukisan yang dilukis adalah menggambarkan kehidupan dalam masyarakat samada sewaktu berburu, berlawan atau dalam upacara istiadat. Lukisan juga lebih mementingkan gerakan daripada bentuk. Lukisan yang dihasilkan adalah menunjukkan pergerakan rentak binatang dan manusia. Tumpuan pada setiap pergerakkan adalah untuk menunjukkan bentuk semulajadi binatang. Terdapat juga bentuk-bentuk yang digayakan yang melambangkan perasaan mereka. Mesej yang cuba disampaikan adalah tentang pemburuan dan pengumpulan binatang di samping adat dan kehidupan kaum mereka. Lukisan-lukisan juga dibuat agar mendapat satu kuasa ghaib atau luar biasa dalam pemburuan mereka. Karya-karya juga mula memperlihatkan corak-corak untuk menambah lagi kesan-kesan kuasa ghaib. Pada zaman ini juga, mereka menggunakan pelbagai bahan semulajadi yang ada di sekitar mereka untuk menghasilkan bahan catan. Untuk mendapatkan warna merah mereka menggunakan darah manakala warna hitam diperolehi daripada biji-bijian yang dihancurkan. Untuk mendapatkan warna hijau, tumbuhan  dan lemak binatang telah digunakan.

Zaman Neolitik ini bermula sekitar tahun 7,000 SM hingga 1,500 SM. Tumpuan penduduk adalah tempat tinggal di kawasan yang subur. Terdapat sistem buruh dan sistem perdagangan. Aktiviti kehidupan mereka adalah mengikut peredaran musim. Mereka berfahaman animisma. Pada masa ini telah wujud perkampungan dan perbandaran dan kehidupan berpindah-randah mula berkurangan. Binatang-binatang yang menjadi objek lukisan mereka ialah lembu, rusa, seladang dan singa. Lukisan-lukisan pada zaman ini ada yang digayakan dan ada yang berbentuk simbolik. Senirupa Neolitik merupakan karya yang dibuat secara realisma yang semula jadi. Mereka menggunakan tangan untuk membentuk garisan tebal dan nipis, manakala lorekan hitam digunakan di bahagian-bahagian yang terdapat nilai ton. Karya-karya yang dibuat pada masa ini adalah bertujuan persembahan kepada semangat dan roh datuk nenek moyang mereka, menunjukkan ilmu sihir ketika memburu binatang, mendapatkan semangat haiwan seperti keberanian, kepantasan dan ketangkasan. Mereka beranggapan karya-karya yang dihasilkan dapat menentukan nasib pemburu dan menyakitkan musuh, memperolehi kesaktian sewaktu memburu, menggambarkan corak cara hidup dan nilai budaya kaum mereka. Pada zaman ini, mereka menggunakan darah untuk menghasilkan warna merah manakala warna hitam diperolehi daripada manganam oksid, jelaga lemak atau arang. Warna coklat dan jingga diperolehi daripada biji-bijian yang dihancurkan dengan batu dan dicampurkan dengan darah haiwan, madu tumbuh-tumbuhan dan lemak haiwan. Warna-warna yang digunakan pada zaman ini adalah kebanyakkannya daripada kategori ‘earth colours’ seperti perang, kuning, merah, hitam dan sebagainya yang dicampurkan dengan lemak binatang. Warna ungu hitam diperolehi daripada oksid manganam yang terdapat dalam tanah liat. Manakala warna putih pula diperolehi daripada batu kapur. Tempat-tempat yang banyak ditemui lukisan zaman Neolitik ialah seperti di gua-gua di Perancis dan Sepanyol manakala gua-gua yang terkenal didapati kesan-kesan seperti ini adalah seperti gua Altamira dan Lascaux.

TOKOH BATIK MALAYSIA

Haji Che Su Bin Haji Ishak adalah tokoh batik daripada negeri Kelantan. Beliau dilahirkan dalam tahun 1817. Beliau membuka perusahaan batik pada tahun 1911 di Kampung Lorong Gajah Mati, Kota Bharu Kelantan. Beliau adalah pengasas batik dan bermula dengan batik pelangi dan batik blok yang menggunakan blok umbut pisang dan blok kayu.

CETAKAN

Cetakan ialah proses terapan blok atau plat. Proses ini melibatkan penciptaan plat yang dapat menghasilkan pelbagai imej. Kesan permukaan yang dicetak itu boleh dilakukan ke atas bahan seperti linoleum, styrofoam, logam, kadbod dan bahan-bahan lain. Blok atau plat cetakan boleh disediakan dengan memotong, mengguris, etching, atau melukis. Kemudian dakwat diletakkan ke atas blok atau plat tersebut dengan pelbagai teknik. Kertas dicetak dengan cara menekap ke atas blok melalui gosokan tangan atau menggunakan mesin cetak.

Cetakan mempunyai keistimewaan iaitu dapat menghasilkan beberapa keping hasilan yang sama disebut edisi. Tiga atau empat cetakan yang pertama, biasanya berbeza dengan edisi cetakan selepas itu. Cetakan pertama ini dinamakan 'artist’s proofs' (AP). Bilangan siri cetakan ini dinamakan edisi dan proses cap-mengecap ini boleh menyebabkan blok atau plat rosak dan bilangan edisi dalam cetakan berakhir. Pada setiap bahagian bawah cetakan, akan terdapat bilangan edisi cetakan yang dihasilkan. Simbol yang mewakili cetakan adalah berupa simbol nombor seperti 5/25 yang merujuk kepada cetakan ke 5 daripada 25 cetakan. Di bahagian tengah ditulis tajuk cetakan dan di bahagian kanan tercatat nama artis dan tarikh cetakan itu dilakukan.

 SEJARAH CETAKAN

Sejarah cetakan bermula pada tahun 3000 SM apabila cetakan timbul telah dihasilkan oleh orang Sumeria dengan salinan imej kulit kerang di atas tanah liat yang berbentuk empat segi. Teknik cetakan kayu ialah yang paling awal dan pertama kali muncul di Negara China pada kurun ke-8. Cetakan mula berkembang di Eropah sekitar tahun 1418 masihi dan digunakan untuk mencetak rekaan pada kain. Kemudian cetakan dikembangkan untuk kegunaan pendidikan, keagamaan, propaganda dan tekstil untuk pakaian.

Cetakan  berwarna diperkenalkan pada kurun ke-15 Masihi dan pada kurun ke 16, cetakan muncul mencapai status sebagai satu bentuk seni yang penting dengan penghasilan Karya Albrecht Durer dan karyawan seni daripada Eropah Utara. Di Malaysia, cetakan bermula dengan mencetak kain batik sarung.

Secara umumnya, cetakan boleh dibahagikan kepada cetakan timbulan, benaman, cetakan planograf atau litografi dan cetakan stensil, saringrafi atau Sutera Saring. Cetakan blok kayu buatan tangan muncul pada abad ke-7 Masihi di China. Industri cetakan mono blok kayu buatan tangan muncul dan berkembang di negara Barat pada abad ke-14 Masihi.  Pada  masa tu, kemahiran mencetak digunakan untuk mencetak  bahan-bahan keagamaan, untuk hiasan ilustrasi buku, poster untuk komunikasi, propaganda, bahan pendidikan, dan sebagainya.

Penggunaan warna dalam cetakan diperkenalkan pada pertengahan abad ke-15. Di Malaysia, cetakan kayu digunakan untuk mencetak kain sarung (kain terap hitam) sebelum kaedah lilin dari Jawa diperkenalkan. Cetakan kemudian muncul menjadi salah satu cabang seni  halus yang unik. Kini, Industri cetakan yang menggabungkan teknik canggih melalui pembantuan perisian komputer serta kemahiran seni grafik yang bermutu tinggi telah berjaya menjadikannya satu saluran seni yang agak unik.

DEFINISI CORAK

Corak ialah susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas. Oleh itu corak terdiri daripada Corak Terancang dan Corak Tidak Terancang.  Corak juga boleh terbentuk daripada bukan motif secara bebas atau Corak Tidak Terancang.

Motif ialah sama ada rupa atau bentuk asas dalam satu-satu rekaan atau gubahan. Ia terdiri daripada motif flora, fauna, geometrikal dan organik.

Terdapat dua cara untuk mendapatkan corak iaitu:
  1. Corak Terancang; dan
  2. Corak Tidak Terancang atau bebas.
Corak Terancang dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan, termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak.

Boiling Points

The physical properties of a liquid behave under different conditions. They are the temperatures and pressures. It also shows how it behaves when it comes into contact with other substances. Some liquids, when they are heated, will boil and evaporate at low temperature. On the other hand, other liquids boil at extremely high temperatures.

The state where liquids boil and change from the liquid state into steam or gas is called boiling point. The boiling point of a liquid is the temperature at which molecules escape from the liquid and enter the gaseous state in the atmosphere. As the molecules gain more energy, they move more quickly and range further from each other. When they are far enough apart, intermolecular forces become very weak to pull them back together. Consequently, the molecules form a vapour. Boiling starts when bubbles of vapour form within the liquid. The bubbles rise to the top of the liquid and release the gaseous molecules to the atmosphere above the liquid’s surface.

Different matters have different reading boiling points. This is because the force of attraction between their molecules is also different. For instance, water molecules are strongly attached to each other because of their structure. One water molecule consists of one oxygen atom and two hydrogen atoms. Here, the oxygen atom attracts electrons it shares with the hydrogen atoms more strongly than the two hydrogen atoms do.

Solid Can Change into Liquid

A solid can change into a liquid. The stage where solid state changes to liquid is called the melting point. The kinetic theory says that “when a solid is heated, which means that we add more energy, the particles in the solid gain kinetic energy”. The particles will then vibrate more vigorously because the energy is added. The temperature will also increase. The particles will then vibrate faster as the temperature increases until the energy gained is able to overcome the forces that hold them at their fixed positions.

STATES OF MATERIAL : MAIN PROPERTIES OF GAS

Gases can be found everywhere around us. However, they are not visible or cannot be seen by the naked eye. Some examples of gases are oxygen, hydrogen, nitrogen and carbon dioxide. They are neither hard nor have fixed shapes or volumes. They can be filled into any shapes and volume of container as liquids do. On the other hand, gases can be compressed into different types or sizes of containers

Gas can fill any type of container. We can open the valve and the gas will be released whenever we need to utilise it. However, if the pressure exerted by the gases in the atmosphere is higher than the container, the container can be crumpled.

The particles that make up gas are completely separated from one another. For example, empty space accounts for more than 99 percent of the total volume of air. Since the particles are separated, the attractive force between the particles are small. This force is insufficient to hold gases in the air to form definite shape or volume. Thus, the gas can expand freely to fill the container. A litre of gas can expand to fill a two or more litre container because the gas molecules can move freely, allowing the gas to expand and fill any size of container.  

STATES OF MATERIAL : MAIN PROPERTIES OF LIQUIDS

Unlike solids, liquids do not have specific shapes. However, the shape of a liquid depends on the shape of the container into which it is poured. For example, if we pour water into a glass or a container, it will take the shape of that container. If we pour syrup juice or any other liquid into a bottle or a paper container, it will take the shape of that particular container.

The molecules in a liquid are arranged less tightly and orderly than those in a solid object. However, they are more closely arranged as compared to gas. Particles in a solid object tend to be very tight, close to each other. In liquid, the individual particle is in contact with one another but have little compression. On the other hand, particles in gas have more freedom and are constantly moving. They expand to fill the entire volume of the container and conform to the shape of that particular container.

Liquids and solids maintain a definite volume. A litre of liquid will not expand to fill a two-litre container, as a litre of gas does. Most liquids exist in liquid forms at the right temperature and pressure. Water exists as a liquid at room temperature of 20°C (68°F) and at normal atmospheric pressure. Some other liquids do exist in the same temperature and pressure.

STATES OF MATERIAL : MAIN PROPERTIES OF SOLIDS

Explanation and experiment approaches are the best ways to teach properties of solids. A solid material, in its physical state, has a fixed shape. It is hard and the shape cannot be changed easily. It exhibits a regular arrangement of molecular particles and is rigid. Many of them have a definite three-dimensional shape with surfaces at specific angles to each other, like table salt (sodium chloride) at the room temperature. Table salt crystals have cubic shape with faces at 90°.

The size or shape of solids do not change at a given temperature. However, they can be resized or reshaped under certain conditions and temperature. A piece of iron has a shape and size that does not change at room temperature. Other example like ice, another solid, is solid at a temperature below 0°C (32°F).

When the crystals in a solid form are arranged and packed tightly, they are held together. There is little motion of the particles, and therefore, vibrate only very slightly. In addition, solids do not flow as liquids and gases do. For instance, when a solid is placed into a container, it cannot completely fill up the container. Instead, there will be spaces in between the solid and the container.