- Corak Tapak Catur Dianyam dalam dua atau tiga warna dengan mencantum warna cerah dan gelap.
- Corak Mata Bilis Dua warna dipilih iaitu terang dan gelap. Kedua-dua warna timbul seperti mata bilis.
- Corak Beras Patah Hampir sama dengan mata bilis. Warna cerah dianyam tiga mata diselangi dengan satu mata gelap. Gambarannya seakan beras patah.
- Corak Palembang Asalnya dari Palembang. Petak empat segi biru atau biji kundang dianyam dengan warna hijau dan dikelilingi pula jalur-jalur dua warna – merah dan putih.
- Corak Bugis Asal daripada Bugis. Penggunaan dua warna yang berdekatan hijau dan putih, misalnya. Petak-petaknya lebih kecil dari corak Muar. Ia juga dianyam dalam bentuk berdiri dan serong.
- Corak Muar Berasal daripada Muar, Johor. Motif-motif berpetak empat segi. Anyaman dua warna antara merah dan biru. Dikelilingi dengan jalur-jalur putih, hijau dan kuning. Antara petak-petak digunakan adalah campuran dan biru.
- Corak Selang – seli Penggunaan dua warna gelap dan cerah. Kedua-dua bahagian dianyam mata sama banyak dan selari.
- Corak Berdiri Kurang mendapat sambutan daripada pengusaha. Penggunaan dua warna tetapi untuk mendapatkan corak yang betul-betul lurus adalah amat sukar.
- Corak Serong Corak yang mudah. Bermacam kelarai boleh dianyam melalui contoh corak ini. Amat digemari oleh para penganyam.
- Corak Ketapang Gilir Kacang Seakan-akan corak selang-seli dan susunan yang rapat. Dianyam dengan dua warna cerah dan gelap.
- Corak Malaysia Corak selang-seli, dikelilingi dengan warna merah, putih, hijau dan biru. Petaknya seakan-akan bendera Malaysia.
Monday, 25 April 2011
CORAK ANYAMAN
Corak lebih menekankan kepada penggunaan susunan warna pada sesuatu anyaman biasa atau ghadas. Warna-warna penting dalam menentukan corak. Corak dijalin secara selang seli hingga meninggalkan kesan geometri asli. Namanya akan berbeza jika dianyam dalam bentuk, ukuran dan susunan yang berlainan. Kini terdapat 13 corak yang dianyam iaitu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment